Wat Is Gezond Eten?

Wat is een gezond voedingspatroon?

gezonde voedingGezond eten betekent dat je de juiste hoeveelheden voedsel eet van alle voedselgroepen om een gezond leven te leiden.

Een goed voedingspatroon is een voedzame levensstijl die voor ene goede gezondheid zorgt. Een goed voedingspatroon bevat verschillende voedingsgroepen, want één enkele groep kan niet alles bieden wat een mens nodig heeft voor een goede gezondheid.

Volkoren granen

Volgens voedingscentrum.nl moeten we op z’n minst 85 gram volkoren granen per dag eten. In tegenstelling tot geraffineerde granen bevatten volkoren granen nog steeds de zemelen en de kiem. Volkoren granen bevatten veel vezels, mineralen en vitaminen. Bij geraffineerde granen zijn de zemelen en de kiem verwijderd.

Je kunt niet zien aan voedsel of het volkoren granen bevat.

Om er zeker van te zijn, moet je het label lezen. In de ingrediëntenlijst moet het woord ‘volkoren’ voor graan staan.

Producten met volkoren granen zijn o.a. broodsoorten, pastasoorten en ontbijtgranen – ze moeten gemaakt zijn van 100% volkoren granen.

Volkoren granen voedingsmiddelen en bloem zijn o.a. 100% volkoren tarwe, bruine rijst, bulgur, mais, boekweit, havermout (haver), spelt en wilde rijst.

Fruit en groenten

Fruit en groenten bevatten veel vitaminen, mineralen en vezels – deze voedingsmiddelen zijn nodig om het lichaam goed te laten functioneren.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een goede inname van fruit en groenten ons kan beschermen tegen hartziekten, diabetes type 2 en kanker.

De meeste voedingscentra ter wereld raden ons aan 5 porties groenten en fruit per dag te eten. Dit kan bestaan uit verse, bevroren, ingeblikte of gedroogde fruit en groenten.

Een portie betekent ofwel één groot stuk fruit, zoals een appel, mango of banaan, of drie volle theelepels groenten. Het kan een glas 100% groenten- of vruchtensap zijn.

Een fruit/groente drank is één portie, ongeacht de hoeveelheid. Bonen en peulvruchten kunnen ook als één portie worden geteld.

Proteïne

We hebben proteïne nodig voor het bouwen en repareren van weefsel in het lichaam. Proteïnerijk voedsel bevat ook essentiële mineralen, zoals ijzer, magnesium, zink en B-vitaminen.

Douglas Paddon-Jones, PhD, is Professor aan de Medische tak van de Universiteit van Texas. Hij zegt dat proteïne 20-25% van onze voedingstoffen zou moeten zijn.

De volgende voedingsmiddelen zijn goede bronnen van proteïne:

  • vlees
  • gevogelte
  • vis
  • eieren
  • bonen
  • noten
  • quorn
  • soja (inclusief tofu)

Peulvruchten

Peulvruchten zijn planten in de erwten-familie, die peulen produceren waar van nature een naad (bersten) in zit, waarachter een rij zaden verstopt zit.

De meest gegeten peulvruchten zijn:

  • soja
  • erwten
  • pinda’s
  • Mesquite
  • lupinen
  • linzen
  • klaver
  • sint
  • bonen
  • luzerne

Zuivel

Hoewel boter, room en soms zelfs eieren worden gezien als zuivelproducten worden ze qua voedingsstoffen meestal in de proteïne (eieren) of vet & suiker categorie geplaatst. Zuivelproducten zijn een goede bron van calcium, wat belangrijk is voor gezonde botten en tanden.

Onder zuivelproducten verstaan we o.a. melk, yoghurt, kaas en sommige soja zuivelproducten. Voedingsdeskundigen zeggen dat we moeten kiezen voor zuivelproducten met een laag vetpercentage.

Mensen die geen dierlijke producten kunnen eten, moeten hun calcium uit andere producten halen, zoals broccoli, kool en soja melk en yoghurt met toegevoegde calcium.

Vet en suiker

Hieronder verstaan we suiker, chocolade, taart, koekjes, jam, boter, margarine, mayonaise, frisdranken (geen light) etc. – allemaal producten met een hoge hoeveelheid vet of suiker.

Er zijn twee basistypes van vet: verzadigd en onverzadigd. Room, margarine en gefrituurd voedsel bevatten veel verzadigde vetten, terwijl plantaardige olie en vette vis veel onverzadigde vetten bevatten. Het eten van verzadigde vetten moet tot een minimum beperkt worden, omdat overmatige inname deze de kans op hartziekten aanzienlijk verhogen.

Zelfs voedsel en drankjes met veel suiker, zoals sommige frisdranken en snoep moeten tot een minimum worden beperkt, omdat ze veel calorieën bevatten en slecht zijn voor je tanden.